به گزارش «سراج24»، نشست «معنویت در هنر خوشنویسی قرآنی» به همت بخش «آیههای هنر» در بیست و یکمین دوره نمایشگاه قرآن کریم با حضور هنر دوستان و قرآن دوستان برگزار شد. علی تن، مدرس دانشگاه سخنران این نشست بود و در ابتدای جلسه با مقایسه هنر غربی و اسلامی، به پیامدهای رواج این دو هنر در جوامع پرداخت و اذعان داشت: در حال حاضر در عالم هنر، دو وجهه هنری موجود است. هنری که ریشه غربی دارد و پیامد آن پوچ گرایی و نهیلیسم است؛ هنر دیگر، هنر اسلامی و معنوی است که ما آن را هنر محتوایی مینامیم.
این هنرمند و خوشنویس کشور در تعریف هنر معنوی گفت: معنویت در هنر این است که هنرمند به آن کار معنویاش معتقد باشد. اگر اعتقاد نباشد هنری که به وجود میآید نیز معنوی نخواهد بود. در حقیقت ظاهر هنر مطرح نیست بلکه هنر باید صادقانه باشد و در این صورت، شکست ناپذیر خواهد بود. وقتی انسان در پی رسیدن به هنر محتوایی و اسلامی باشد، مبدأ معنویت، هنر و زیبایی را خدا میداند و همین باعث می شود کِبر و خود برتر بینی در وی به وجود نیاید.
خوشنویس کشور در تشریح هنر غربی و اسلامی خاطر نشان کرد: طرفداران هنر غربی با تفکر هنر برای هنر به میدان آمدند و بر این باورند که هنر نیاز به محتوا ندارد. بنابراین در این دیدگاه هنری، این هنر برای خود هنرمند و مخاطبین وی که همان جامعه است، مضراتی در بر خواهد داشت.
او همچنین در نقد هنر غربی اظهار داشت: هنر غربی از آنجایی که خود هنر را هدف میداند، ناخودآگاه هنرمند را به وادی کبر و غرور میکشاند. چنین هنرمندی همواره سعی بر جلوه دادن خود دارد و این تفکر باعث غرور و ایجاد حس خود برتربینی در وی میشود که بزرگترین آفت هنرمند است. هنرمند غربی برای بالا آوردن خود حاضر است برخی ارزشها را زیر سؤال برده و با نادیده گرفتن دیگران و ارزشهای انسانی میکوشد فقط به اهداف تحت حاکمیت خود برسد.
وی در ادامه به هنر خوشنویسی پرداخت و در معرفی رشته خوشنویسی گفت: بنابراین این هنر، هنری بسیار معنوی است که به طوری که هم در روحیه خودخوشنویس و هم جامعه تأثیرگذار خواهد بود. خوشنویسی هنری کلامی است و بسیار راحت با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
این مدرس دانشگاه هنر خوشنویسی را یکی از بینقصترین هنرهای محتوایی برشمرد و اذعان داشت: خوشنویسی هنری است که به عنوان بینقصترین هنرهای محتوایی شناخته میشود چراکه غالب آثار این هنر به آیات، احادیث و اشعار شاعران فرهیخته و بزرگ با مضامین محتوایی و معنوی میپردازد.
تن در ادامه به مشکلات هنر خوشنویسی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات که گریبان گیر جامعه خوشنویسی است اختلافاتی است که ناشی از منیتهای هنر و هنرمندان است. این منیتها به دلیل این است که ما تنها به ظاهر هنر توجه داشتهایم. ایجاد انگیزه برای علاقه جوانان بسیار مهم است یکی از نقدهای ما بر انجمن خوشنویسان این است که روش تدریس در حال حاضر همان گونه است که در دهه چهل بوده است.
وی در پایان نشست به هدف هنرمند در جامعه اشاره کرد و افزود: بهترین هدف برای اثر هنری آن است که برای جامعه هدایت آور باشد و بتواند هم خود هنرمند و هم جامعه اطراف او را به رشد و هدایتی که ریشه معنوی و الهی دارد برساند.
0نظر